søndag 30. august 2009

Lavollen via nesten ukjente stier

Den ene deltageren etter den andre meldte frafall i dag, så det endte med at jeg, Svein Erling, startet alene. På reservesykkelen, den andre er på nødvendig sørvis. Det var nesten 15 grader, men lett fuktig, blåsete og overskyet, så jeg hadde klær med lange armer og bein.
Starten var ganske tradisjonell, via Granåsenparkeringen og opp gjennom Vådan gård. Men deretter tok jeg av nordover Solemsveien og videre opp bakken nesten til Lian. Deretter nedover Gamle Lianvei (Pilegrimsleden) ned til Kyvannet-området og deretter bratt oppover skaret øst for Bakliåsen og ned på den andre siden til Baklidammen. Over demningen og opp til vestsiden av golfsenteret Sommesetra.
Videre oppover Tømmerdalsveien og der hadde jeg dagens første pause, ved kunstverket Pinus Sylvestris² (furu opphøyd i andre potens). Jeg tok noen bilder av de tenkte framtidige genmanipulerte trærne (som noen synes minner om fugler) før jeg satte meg på sykkelen og trødde videre forbi Olavskilden og opp til Lavollen, der jeg kjøpte meg svele og kaffe.
Etter kaffepausen tok jeg ned over Ilabekken og opp til Tunga gård. Der svingte jeg av vestover oppover jordet og fortsatte på en sti/vei opp gjennom skogen som munner ut ved Fjellseterveien rett ovenfor Kobberdammen. Videre oppover Fjellseterveien og deretter ned Lianveien, ned Skråstien og ned gjennom Vådan gård. Så den vanlige veien hjem til Tiller.
Det var en interessant tur. Jeg fant bl.a noen fine soppsteder, men jeg hadde ikke noe å oppbevare de i, så jeg lot de stå. Dessuten oppdaget jeg at Gamle Lianvei nå er oppgradert og gruset, nå er den langt mer sykkelvenlig enn tidligere. Alt i alt fikk jeg noen idéer til framtidige sykkelturer, og ikke minst en herlig avkobling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar