søndag 29. august 2010

Oppover og oppover til Estenstadhytta

Dagen opprant med forholdsvis fint turvær, lett overskyet med noen solgløtt. Og passe temperatur for bakkeklatring, det vil si ca 12 grader. Kun ungkarene Helge Ø og Svein Erling stilte til start. Det er sjelden vi sykler til Estenstadhytta, forrige gang var faktisk i september 2007, så i dag valgte vi å ta turen dit.
Vi syklet ned gjennom Sjetnemarka, ned Egganveien, Mikkelveien, Carl Schjetnans vei, Haldor Flatens vei og ned til bomveien over Øvre Leirfoss. Videre østover jordene til Bratsbergveien, denne nordover til Utleira og Kastbrekkveien og videre opp Steinanveien og østover Steintrøveien. Så stien sørover opp på østsiden av Steinåsen og videre østover stien i Tomsetmarka til vi kom innpå Estenstadveien som vi så fulgte helt til topps til Estenstadhytta. De siste bakkene er ikke noe kjære mor, det er ingen pauser, kun vedvarende stigning oppover og oppover til serveringshytta som ligger på 314 moh (meter over havet). Der var det mye folk og matkø. Dessuten fant vi oss ikke noe bord, bare enden av en benk. Men vi fikk i oss hver vår digre kanelbolle og kaffe og fikk tatt en real pause før vi startet på hjemveien.
Denne gangen fulgte vi Estenstadveien helt ned til parkeringsplassen. Der krysset vi over åskammen til Kleivaveien og fulgte denne et lite stykke til en sti tvers over jordene til Ole Nordgaards vei. Derfra en liten tverrvei sørover til parallellveien Steintrøveien og ut på Steinanveien. Der tok vi en avstikker ned en sti til Hoeggen skole og deretter gangstier fram til høyblokka på Risvollan. Der valgte vi gangbrua over Utleirveien, forbi Utleir skole og over den høye gangbrua over Bratsbergveien til Tverreggen. Så fortsatte vi østover og sørover Leira forbi Leira kapell, Leira gård og ned steien til Øvre Leirfoss. Så opp til Sjetnemarka, opp Haldor Flatens vei, Carl Schjetnans vei, Mikkelveien, Granhaugan, vestover til Østre Rosten og hjem til Tiller.
Der var vi enige om at det hadde vært en framifrå tur. Og akkurat da vi satte inn syklene (ca kvart over to) begynte det å regne.