søndag 6. oktober 2013

Via Stokkbekkdalen til Sponhuset

Under ti grader, overskyet og en og annen regndråpe la ingen demper på Anita, Svein Erling og Helge M, som alle tre møtte opp på Tonstad.

Først stupte vi ned bakkene gjennom Sjetnemarka og ned til Øvre Leirfoss. Der syklet vi over demningen og fortsatte på Bjørkmyr, forbi Utleira, opp bakkene til Steinan og til Dragvoll-parkeringen. På østsiden av denne starter turstien langs Stokkbekken. Denne stien minner om en gjengrodd gammel hovedvei i en eller annen urskog, det er svært trolsk og nesten umulig å fatte at bolighusene ligger nært på begge sider. Det var litt vått og sleipt noen steder, spesielt over de mange trebruene. Men til slutt kom vi til der Stokkbekken forsvinner ned i rør og stien ender på Jakobsli.

Etter en gangsti, passering av Charlottenlund skole og en flott natursti forbi en bunker, havnet vi på Hørløks vei. Derfra passerte vi under E6 og fortsatte mot og gjennom den gamle Schmettows allé ned til Rotvoll og HiST. Så mellom de gamle bygningene og ned til Ladestien øst for Leangenbukta.

Så fortsatte vi på Ladestien vestover mot Sponhuset. Gangtrafikken var stor, så vi måtte ta det med ro og ta hensyn. Omtrent en time etter at vi startet fra Tonstad var vi fremme ved Sponhuset. Vi parkerte syklene og fant oss et ledig bord i andre etasje. Der satte vi oss med kaffe og kaffemat.

Praten ble delvis inspirert av "bordduken", ei gammel avisside som lå under ei glassplate. "Vår" avis var Dagsavisa fra onsdag 22. november 1950, altså for 63 år siden. Det var faktisk ganske interessant med slike gamle nyheter. All ære til alle arkivtjenester som tar vare på hverdagsdokumenter for framtiden.

Etter en trivelig prat var det tid for retrett. Vi fortsatte vestover Ladestien mot Korsvika og Ladehammeren. Deretter forbi Dora, over Pirbrua til Brattøra. Så sørover langs Rica-hotellet, over Brattørbrua og sørover Kjøpmannsgata, forbi Nidarosdomen, over Elgeseter bru, forbi Studentersamfundet, St. Olavs hospital, Teknostallen og over Sluppen bru til Selsbakk. Her sa vi takk for turen til Helge M og fortsatte opp Gamle Okstadbakken til utgangspunktet på Tonstad.

Vi var enige om at det er trivelig å kunne variere litt av og til, men de fleste av RSP-turene vil fortsatt være i marka. Det er mye triveligere å søndagspedalere på grusveier i marka enn på asfalt gjennom tettbygd strøk. Sponhuset er en trivelig plass, men ikke et ideelt søndagsmål for syklister.