søndag 12. august 2012

Lengre vei til Skistua

Anita og Svein Erling var eneste deltagere i god sommervarme og sol.

Mens vi syklet over mot Granåsen kom vi til at vi ville velge en litt utradisjonell trasé til Skistua denne søndagen. Vi valgte å fortsette forbi Leirbrua. Fra Odd Husebys vei krysset vi over Vådanveien til Anders Hovdens vei. Derfra fortsatte vi oppover dalen mot østsiden av Lianvannet. Så langs sørsiden av vannet og opp forbi Lian. Videre oppover Lianveien, og så klatret vi opp den nye grusveien som går parallelt med og sør for Fjellseterveien. Så østover Vintervannsveien til Elgsethyttaparkeringen, og der den siste asfaltstripa opp Fjellseterveien til Skistua.

Vi fant oss et ledig bord på terrassen og satt der og koste oss i sola og pratet om oss og livet og alt det der, mens vi spiste kanelboller og drakk varm kaffe.

På nedveien valgte vi den smale stien som går inn sørover fra Fjellseterveien rett før avkjøringen til Lianveien. Dette gikk ganske bra, helt til Svein Erling prøvde å forsere et steinete parti i litt for stor fart. Sykkelhjulene traff et par kanter, sykkelen stoppet, Svein Erling mistet balansen og stupte utenfor stien på nedsiden. Sekken traff en stein i terrenget og kameraet som lå i sekken ble dessverre ødelagt. :( Men Svein Erling var heldigvis uskadet, bare litt forslått. :) Etter å sjekket sykkelen, fortsatte vi ferden, nå i litt roligere tempo.

Stien munner ut i veien mot Grønlia, vi fortsatte ned til forhenværende Lagmanssætra, der svingte vi av til venstre ned kneika til Stykket. Nedenfor Stykket hårnålsvingte vi av mot Skjellbreia og Storfurua, der valgte vi Vådanveien østover. Rett etter Rasmusstykket valgte vi stien gjennom Frøsetmarka nedover mot Stor-Leirsjøen. Men før vi kom helt ned til sjøen valgte vi stien opp over jordet til Frøset. Derfra bar det ned veien mot Leirbrua. Og derfra hjem til Tiller.