søndag 15. juli 2012

Oppholdsvær til Lavollen

Denne søndagen midt i juli var det overskyet oppholdsvær og ca 12 grader. Vi var tre som startet fra Tiller, Anita, Helge Ø og Svein Erling. Fordi Anita bare hadde vært på RSP-turer til Grønlia, valgte vi å satse på Lavollen i stedet. Hvis Lavollen var stengt kunne vi ha valgt Grønlia i stedet.

Fra Granåsenparkeringen klatret vi opp bakkene mot og gjennom Vådan gård, videre oppover Skråstien og Lianveien til enden i Fjellsterveien. Så et par hundre meter ned-/østover Fjellseterveien og deretter sterkt til venstre/nordover mot Kobberdammen. Over demningen og så den smale stien langs vannet til Tømmerdalsveien, så øst-/nedover til Lavollen. Der fant vi oss et bord utendørs hvor vi benket oss med kaffe og sveler med søltetøy og rømme.
Nam nam nam. :)

Jabbingen dreide seg om emner som romfolket i Oslo, om maling og oppussing av gang og entré, om hvorfor det henger et samebaklkongflagg på veggen til Lavollen, om hvitmaling av yttertak for å redusere den globale oppvarmingen og andre interessante temaer.

Etter en velfortjent runde med påfyll av kaffen, vendte vi nesa hjemover. Vi stupte ned bakkene til brua over Ilabekken, rundet toppen ved Tunga gård og fortsatte på stien langs Baklidammen til Baklidamparkeringen. Deretter opp "guttekneika" til femstikrysset og ned mot Kyvannet, derfra sterkt til høyre/oppover/sørvestover mot Lianveien, langs vestsiden av dette, ned/sørover til Hauklivannet og der rundet vi dette til vi kom ut av marka i Nilsbyen.

Derfra benyttet vi gang- og sykkelveiene raka veien til Tiller, der vi var enige om at det hadde vært en særdeles trivelig tur. Vi var hjemme ca kvart på tre.